Franz og jakten på munnstykket (2005)

Bland tistlar

Hornblåseren har mistet sitt beste munnstykke og ingen utenom dirigentens 7 år gamle sønn, Franz, vil hjelpe han å lete. Dirigenten selv vifter med taktpinnen, men livet lar seg ikke styres av den. Med en unik animasjonsteknikk og spesialkomponert musikk tar filmen oss med på en spennende reise blant valthorm og tistler.

Alt utspilles en sommer på en musikkleir der barn hver morgen kryper ut av teltene sine
og samles til dagens repitisjoner. Det skal naturligvis bli konsert smått om senn, men
veien er full av komplikasjoner av alle slag.

Produksjonen av Franz og jakten på munnstykket, har vært en lang prosess.
Det ble blant annet laget en egen produksjons-teknikk ”Stop Motion”.
Det betyr at bildene er laget av løse deler, for det meste papir og plastikk, men også tredimensjonale deler som for eksempel helt riktige tistler.

Filmen er for det meste animert av Lotta Geffenblad, men gjennom årenes løp så
har mer enn 30 mennesker arbeidet medå ferdiggjøre filmen.

Filmen har fått både special mentions og priser på festivaler i og utenfor Europa.

Red.
Corianderfilm