Good Will Hunting (1997)

På et prestisjefylt institutt i Boston jobber den 20 år gamle Will Hunting som vaktmester. Da han løser et komplisert matematisk regnestykke på en forlatt tavle i et klasserom fanger han oppmerksomheten til professoren Lambeau. Når Will senere blir arrestert for slåssing får professoren redusert fengselsstraffen hans på betingelsen at han deltar i undervisningen. I mellomtiden forelsker Will seg i den sjarmerende medisinstudenten Skylar, mens han også må delta i obligatorisk terapi hos psykiateren McGuire (spilt av Robin Williams, som mottok Oscar for beste birolle). På tross av sitt tydelige geni, klarer ikke Will slå seg til ro med tilliten og hjelpen han mottar fra Lambeau og McGuire.

GOOD WILL HUNTING ble nominert til hele 9 Oscar i 1998, inkludert i kategorien beste film, samt Gus van Sants første nominasjon for beste regi. Matt Damon og Ben Affleck sto selv bak manuset til filmen, og vant prisen for beste originalmanus, mens Williams som nevnt tok prisen for beste birolle.

Omtale: Verdensteatret.no

Med: Matt Damon, Robin Williams, Ben Affleck, Stellan Skarsgård, Minnie Driver, Casey Affleck, Cole Hauser, Vik Sahay, John Mighton, Rachel Majorowski
Tema: ,

Blu-ray
  • MPLC

700 kr + MVA. (Obs: dette er ny pris fra 2024).

Merk at det for MPLC-filmer ikke er mulig å ta inngangspenger. Kontingent er OK. Filmklubber har lov å annonsere med tittel så lenge det fremgår tydelig at visningen inngår i et filmklubbprogram. (Merk at MPLC-rettigheter gjelder for filmvisninger fra DVD og Blu-ray, ikke fra DCP.)

OBS: det er egne priser for utendørsvisninger, og for andre typer visninger som er åpne for alle, der dere ikke registrerer medlemmer. Veiledende pris: 2700 kr + mva. Her må Filmklubbforbundet søke MPLC før visningen, så ta kontakt i god tid.