Harlan County U.S.A. (1975)

Denne øyeåpnende og medrivende thrilleren av en dokumentar følger en gruvestreik i Kentucky og vant en Oscar i 1975. Førti år etter er den fortsatt brennaktuell.

Nervepirrende som en thriller, med sylskarp politisk analyse og et bankende hjerte for den lille mann og kvinne: HARLAN COUNTY, U.S.A er en av tidenes beste dokumentarfilmer. Over flere år følger den lokalmiljøet rundt kullgruva Brookside i Kentucky, hvor arbeiderne i 1973 organiserer seg for å bedre de livsfarlige arbeidsforholdene. Gruveeierne nekter å godta fagforeningen, og når arbeiderne går til streik, svarer ledelsen med å sende politi og væpnede streikebrytere på dem. Med kulene susende rundt ørene tvinger spørsmålet seg på for arbeiderne: Tør de risikere livet for avtalen de desperat trenger?

Stramt, sømløst og tett på skildrer filmskaper Barbara Kopple en konflikt hvor mye står på spill – på begge sider. Selv ble hun truet på livet under arbeidet med filmen. Hun har et særlig blikk for kvinnenes rolle i streiken. Og hun har historien med seg, gjennom arkivklipp og en rik tradisjon av amerikansk folkemusikk. En intens og medrivende film som er brennaktuell også i dagens USA.

Barbara Kopple (f. 1946) vant Oscar for beste dokumentarfilm med HARLAN COUNTY, U.S.A og for AMERICAN DREAM (1990) som også skildrer en streik. Hun begynte karrieren som fotograf og assistent for brødrene Maysles på flere av deres filmer, og har laget en rekke dokumentarer for kino og TV gjennom sitt eget produksjonsselskap Cabin Creek Films

Med:
Aldersgrense: