holiday 1

Holiday (2018)

Danske Sascha er på ferie på den tyrkiske rivieraen. Sammen med den kriminelle kjæresten Michael bor hun og hans venner i en luksusvilla med basseng og postkortutsikt. Dagene er fylt med shopping, hummer på grillen og kokain i nesa. Sascha er fascinert av dette ekstravagante livet, men alt har en skyggeside. I denne boblen er det Michaels regler som gjelder. Om noen bryter reglene er straffen hard. En dag treffer Sascha en sjarmerende hollandsk seiler som gir henne en mulighet til å stikke av, men det er kanskje allerede for seint.

Holiday tar deg med inn i en verden der alt er på mannens premisser og hvor den materielle luksusen har en høy pris. Der klassiske gangsterfortellinger ser verden gjennom menns øyne, vender Holiday opp og ned på alt og uten å vende blikket bort fra noe. Her er kvinnen i sentrum blant troféjagende menn med psykopatiske trekk, i et miljø som er skremmende virkelighetsnært. Holiday er debutfilmen til den svenske regissøren Isabella Eklöf (f. 1978), bosatt i København. Hun er kjent som en av manusforfatterne av Ali Abbasis Grensen. Holiday hadde premiere på Sundance Film Festival i 2018 og var i hovedkonkurransen på Göteborg Film Festival. Den har blitt hyllet av filmkritikere verden over og høstet flere priser, men også provosert mange. Eklöf tar publikum med på en reise man ikke kan lukke øynene for. Med sitt sterke visuelle uttrykk og fantastiske skuespillerprestasjoner, er dette uten tvil en av de skarpeste skandinaviske debutfilmene som har blitt laget på lenge. Manus av Johanne Algren og Isabella Eklöf.

, ,

Med: Victoria Carmen Sonne, Lai Yde, Thijs Römer
Tema: , , , ,

DCP
Dansk, engelsk
  • Mer Film

DCP: 800,- + mva.
    DVD: 400,- + mva.
    Overføringsgebyr 250,- + mva kommer i tillegg.
    Filmer bestilles fra Filmklubbforbundet, og overføres via Movietransit.