daniel blake

Jeg, Daniel Blake (2016)

I, Daniel Blake

My name is Daniel Blake. I am a man, not a dog.

Den engelske regissørveteranen Ken Loach har klart kunststykket å få Gullpalmen i Cannes to ganger på ti år: I 2006 for The Wind That Shakes The Barley og i 2016 for JEG, DANIEL BLAKE. Loach har en lang karriere bak seg, og er kjent for sine sosialrealistiske filmer fra den britiske arbeiderklassen (mange vil kanskje huske Kes fra 1969).

JEG, DANIEL BLAKE er et hardhendt oppgjør med det engelske samfunnet anno 2016, hvor et kaldt og umenneskelig velferdssystem behandler individer uverdig. Daniel Blake er en 59 år gammel snekker som er for syk til å jobbe, men for frisk til å få trygd. På sosialkontoret blir han venn med alenemora Katie, som heller ikke får jobb eller stønad og skyves ut i prostitusjon.

Loach maler med bred pensel et skremmende bilde av det nye sosialdemokratiske Europa. En politisk og engasjert film, av det slaget som man egentlig ikke trodde lages lenger. Komikeren Dave Johns imponerer stort i tittelrollen.

Trivia: Leder for det engelske arbeiderpartiet, Jeremy Corbyn, har offentlig støttet filmens standpunkter.

(Tromsø filmklubb)

Med: Dave Johns, Hayley Squires, Dylan McKiernan
Aldersgrense: Tillatt for alle
Tema:

• MPLC

700 kr + MVA. (Obs: dette er ny pris fra 2024).

Merk at det for MPLC-filmer ikke er mulig å ta inngangspenger. Kontingent er OK. Filmklubber har lov å annonsere med tittel så lenge det fremgår tydelig at visningen inngår i et filmklubbprogram. (Merk at MPLC-rettigheter gjelder for filmvisninger fra DVD og Blu-ray, ikke fra DCP.)

OBS: det er egne priser for utendørsvisninger, og for andre typer visninger som er åpne for alle, der dere ikke registrerer medlemmer. Veiledende pris: 2700 kr + mva. Her må Filmklubbforbundet søke MPLC før visningen, så ta kontakt i god tid.