liker stilen01 1080x465

Kortfilmfavoritter fra Grimstad 2020 (2020)

Kortfilmfavoritter fra Grimstad 2020 er en samling med høydepunkter fra Kortfilmfestivalen. Utvalget er gjort av Filmklubbforbundet og består av 6 filmer i ulike sjangere. Sammen utgjør de et program på 88 minutter. Samlingen finnes på DCP, Bluray og digital fil (mp4), og tilbys gratis for filmklubber. Påsynslenke kan ettersendes ved forespørsel.

1 Liker stilen, 20 min.
2 Menneskets opprinnelse, 13 min.
3 Mor visste ingenting, 12 min.
4 Don’t Run and Hide (Ane Brun), 4 min.
5 The Manila Lover, 26 min.
6 De berørte, 13 min.

liker stilen01 1080x465
Liker stilen

Liker stilen – Bendik Kaltenborn, 20 min
Et feberaktig og tragikomisk Oslo der folk gjennom en rad korte scener går til grunne i stress, aggresjon og utenforskap før de får tredd et stykke neglisjert folketro nedover seg med dødelig utgang.

OM REGISSØREN: Bendik Kaltenborn er en anerkjent illustratør med The New York Times, Hollywood Reporter og Google på kundelisten. Mest synlig er hans faste oppdrag for The New Yorker over de siste ti årene og den visuelle profil for musikeren Todd Terje. Hans tegneserier er utgitt i Norge, USA, Frankrike, Spania, Tyskland og Sverige.

Menneskets opprinnelse

Pjotr Sapegin – 13 min
Historien om hvordan mennesker er immigranter fra et annet sted, en kvadratisk planet. Når en fiendtlig skikkelse truer planeten måtte innbyggerne evakuere og forlate sine identiteter og minner.

OM REGISSØREN: Pjotr Sapegin (f. 1955 i Russland) er en av Norges mest anerkjente animasjonsfilmskapere. Han har regissert flere prisvinnende kortfilmer, inkludert de Amandaprisvinnende Huset på Kampen(1998) og Aria (2001), samt Gjennom mine tykke briller (2004).

Mor visste ingenting 1 utsnitt 1
Mor visste ingenting

Anita Killi, 12 min
Nede i en tom, dyp silokum utspiller det seg en intens, men stille kamp, for et ungt menneske som sliter. Som foreldre er det ikke alltid vi vet hva som skjer i hodene på barna våre. Små ting kan være nok til å gi dem ny energi til å gå videre i livet.

OM REGISSØREN: Anita Killi studerte illustrasjon, grafisk design og dokumentarfilm. I 1996 tok hun en mastergrad i animasjon ved Kunsthøgskolen i Oslo. Killi grunnla og driver sitt eget animasjonsstudio, Trollfilm AS, mest kjent for Sinnamann som vant flere publikums-, beste film- og Grand Prix-priser.

Don't Run and hide
Don’t Run and Hide

Don’t Run and Hide (Ane Brun musikkvideo)
Stian Andersen, 4 min

OM REGISSØREN: Stian Andersen er en prisbelønnet regissør. De siste tyve årene har han reist verden rundt som fotograf og regissør innen musikk, mote, film og reklame.

manila lover 1080x465
The Manila Lover

The Manila Lover (obs, bare engelsk tale)
26 min – Johanna Pyykkö
The Manila Lover utforsker maktforholdet i den seksuelle relasjonen mellom en norsk mann og en filippinsk kvinne. Filmen hadde premiere på Kritikeruken i Cannes, og ble også vist på BIFF, Stockholm filmfestival, Clermont-Ferrand, med fler.

OM REGISSØREN: Johanna Pyykkö har en bachelor i regi fra den Norske Filmskolen i 2016. Hun har laget flere prisvinnende kortfilmer, jobbet som Joachim Triers regiassistent, og skrevet manus for suksess-serien Hjemmebane. Hun utvikler for tiden sin første spillefilm.

de berørte
De berørte

Rikke Gregersen – 13 min
Minutter før avgang oppstår en situasjon ombord i et fly. En passasjer nekter å sette seg ned for å forhindre at en annen mann ombord deporteres. Flyets pilot blir plutselig nødt til å ta et politisk standpunkt, noe han overhodet ikke ønsker.

OM REGISSØREN: Rikke Gregersen ble født i 1994 i Kristiansand. Hennes filmer kombinerer humor og tragedie, og utforsker menneskelig adferd og relasjoner. I 2019 vant avgangsfilmen hennes De hensynsløse juryens spesialpris under utdelingen av student-BAFTA, og senere en student Academy Award. Dette er hennes andre kortfilm.

DCP, Digital fil, Blu-ray
  • NFK (Kortfilm)

Filmklubber kan vise kortfilmpakker gratis. For visning av enkeltkortfilm, da kontakt med chloe (at) filmklubb.no for prisavklaring.