Man with a moviecamera

Mannen med filmkamera (1929)

Человек с киноаппаратом

(Chelovek s kinoapparatom)

Mannen med filmkameraet er en dokumentarfilm og regnes som en av forløperne til cinema-verite bevegelsen. Filmen starter i en kino der publikum forbereder seg på en filmvisning. Deretter beveger vi oss fra lerretet og ut i selve livet. Vi følger en fotograf på jakt etter hvert eneste bevegelse i byen; han går inn i hus og fabrikker, følger toget og trikkene i deres hastige tempo. Henimot kvelden ender han på badestranden der byens innbyggere slapper av i fritiden. Mot slutten av filmen flykter selve kameraet fra sin herre.

Det er ulike bevegelser i filmen, men hele tiden over det samme tema. Mannen med filmkameraet reflekterer holdningen til en poet som er forelsket i verden, og som prøver å gripe dens mangfold. Dziga Vertov (1896-1954) arbeidet som regissør og forfatter i de sovjetiske filmavisene rett etter revolusjon. I 1922 startet han Kino-Pravda – ukentlige filmaviser. Vertov trodde på filmens evne til å gjengi virkeligheten og gruppen bak bl.a. Kino-Pravda kalte seg Kinoki, filmøyet. I likhet med Eisenstein, ble også Vertov etter hvert kritisert for å være for opptatt av form, og på 30-tallet ble han nokså anonym. Hans filmer fikk imidlertidig stor betydning for de engelske dokumentarister på 30-tallet, og på 50- og 60-tallet fikk han i likhet med andre sovjetiske filmskapere en ny renessanse. Den franske regissøren Jean-Luc Godard er en av dem som i perioden på slutten av 60-tallet søkte å videreføre Vertovs ideer.

,
Regi:

Med: Mikhail Kaufman, Elizaveta Svilova
Lengde: 66 min
Aldersgrense: Tillatt for alle
Tema: ,

16mm, DCP, Digital fil
Stumfilm

Dovzhenko Centre har rettighetene, kontakt NFK for mer informasjon og bestilling.