offret

Offeret (1986)

Offret

Enkelt og vakkert som en japansk pennetegning.

Landskapet er øde, himmelen tar aldri slutt og havet kjenner ingen grenser. Familie og venner er samlet for å feire Alexanders bursdag. Han er kulturjournalist og bor i et ensomt tilliggende hus med sin kone, en voksen datter og en liten sønn.

Det er sommer og alt er bare fryd og velstand helt til radioen kommer med meldingen om at 3. verdenskrig har begynt. Om bare noen få timer vil menneskeheten bli tilintetgjort. Alexander bønnfaller Gud om å la verden forbli som den er. Han lover at om han blir bønnhørt skal han gi opp alt han eier og forlate sin elskede familie. Gud hører.

Offeret er en apokalyptisk fabel om det lille mennesket og den store katastrofen. Filmen tar stilling til enkeltindividets ansvar for verdenshandlingene. Menneskets tilværelse er styrt av pseudo-lover og diffuse systemer de har kommet i utakt med seg selv, naturen og Gud. Selv om folk er klar over dette, og snakker om det, blir ingenting gjort. Alexander vil det annerledes. Han har med sitt offer utslettet seg selv har funnet sin rollemodell i Jesus, tatt alle de nye syndene på sine skuldre og tvunget seg til handling for å redde menneskene fra fortapelse.

Offeret ble Tarkovskijs siste film, ferdig kort tid før han døde av kreft i altfor ung alder. Den inneholder noen av de mest praktfulle scenene som finnes i regissørens filmografi. Ikke underlig dette da fotografen er den eminente Sven Nykvist, mest kjent for sitt årelange samarbeid med Ingmar Bergman. Den nest siste scenen i Offeret, en episk seks minutter lang tagning, er blitt stående som et av filmverdenens underverker.

Tarkovskij har uttalt at hans hensikt med filmene er å hjelpe folk til å leve et autentisk liv, selv om det noen ganger forårsaker smerte. Han har trolig arvet mange kreative gener fra sin far, den kjente dikteren Arsenij Tarkovskij, siden han fordypet seg i arabisk, musikk, malerkunst og geologi før han tok til filmen. Hans første langfilm Ivans Barndom fikk en rekke internasjonale utmerkelser, noe som gjorde finansieringen av hans senere filmer enklere. Hans filmografi er ikke lang, men dertil mer imponerende. Alle hans filmer er teknisk briljante, estetiske nytelser. De kjennetegnes ved sine metafysiske problemstillinger, og har en unik evne til å hensette publikum både i en sjelelig ro og uro på samme tid.

(Bergen filmklubb)

,
Regi:

Med: Erland Josephson, Susan Fleetwood, Allan Edwall
Lengde: 146 min
Aldersgrense: 15 år
Tema:

Blu-ray
Svensk
Engelsk