Roman Holiday (1953)

Roman Holiday, som vant tre Oscar-priser, er en lys og lettbeint klassiker. Audrey Hepburn spiller prinsessen Anne på europaturné. Hun stikker av fra plikter og strenge regler i Roma og ender opp på rundtur i byen sammen med journalisten Joe Bradley (Gregory Peck). Filmen er nydelig fotografert i svart-hvitt, og Edith Head vant Oscar for beste kostymedesign. I tillegg vant filmen for beste kvinnelige hovedrolle og beste manus.

Omtale: Kosmorama

Med: Gregory Peck, Audrey Hepbrun, Eddie Albert

Blu-ray
Utekstet
  • MPLC

700 kr + MVA. (Obs: dette er ny pris fra 2024).

Merk at det for MPLC-filmer ikke er mulig å ta inngangspenger. Kontingent er OK. Filmklubber har lov å annonsere med tittel så lenge det fremgår tydelig at visningen inngår i et filmklubbprogram. (Merk at MPLC-rettigheter gjelder for filmvisninger fra DVD og Blu-ray, ikke fra DCP.)

OBS: det er egne priser for utendørsvisninger, og for andre typer visninger som er åpne for alle, der dere ikke registrerer medlemmer. Veiledende pris: 2700 kr + mva. Her må Filmklubbforbundet søke MPLC før visningen, så ta kontakt i god tid.