unnamed copy

Sir (2018)

En ung, singel mann fra Mumbais overklasse blir tiltrukket av sin like unge hushjelp fra bygda i det romantiske dramaet Sir. Altså ligger alt til rette for en skikkelig Askepott-historie. Men filmen er altfor smart til å bygge slike tomme luftslott. I stedet skaper Rohena Gera en nyansert fortelling om forventninger til familielykke i dagens India

Hovedpersonene Ratna og Ashwin har begge dårlige erfaringer med arrangerte ekteskap. Hun opplevde skammen ved å bli enke som 19-åring, to måneder etter bryllupet; han ble lurt til å tro at en venn av familien faktisk ville gifte seg med ham. Nå er begge alene, og bor i samme leilighet, men mens han er desillusjonert, er hun henrykt over å kunne spare opp penger til å ta en utdannelse. «Livet er ikke over ennå, sir», sier Ratna til Ashwin. Til slutt vekkes hans livsgnist og kjærlighet, men er det nok til å overvinne kjønns- og klassestrukturene som skiller Ratna og Ashwin?

At mye av filmen foregår i lukkede rom, er et smart og subtilt grep som understreker nettopp slike strukturer. Men fremfor alt er Sir drevet frem av karakterer vi kan tro på og leve oss inn i.

Rohena Gera (f. 1973) er en indisk regissør, produsent og manusforfatter. Hun har skrevet for TV og er best kjent for dokumentarfilmen What’s Love Got To Do With It? (2013) om indisk familiepolitikk. Sir er hennes første fiksjonsfilm og hadde premiere under Cannes-festivalen.

,
Regi:

Med: Ahmareen Anjum, Vivek Gomber, Geetanjali Kulkarni
Lengde: 98 min
Aldersgrense: Tillatt for alle
Tema: , ,

DCP
Engelsk, hindi, marathi
Norsk