northman 2022

The Northman (2022)

Som barn må Amleth rømme fra Norge i år 895 e.Kr. når hans onkel Fjölnir myrder kong Aurvandil og tar dronning Gudrún som sin egen hustru.

Mange år senere har den voksne Amleth tatt navnet Björnulfr og er en blodtørstig kriger i Russland. Når han hører at en slavetransport skal sendes til Fjölnirs nye hjem på Island, sniker han seg med på båten for å hevne sin far og redde sin mor ved å drepe onkelen.

Om bord møter han slaven Olga, som skal bli en viktig brikke i hans videre planer.

Omtale: NRK

Med: Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Claes Bang, Ethan Hawke, Anya Taylor-Joy, Gustav Lindh, Elliott Rose, Willem Dafoe, Phill Martin, Eldar Skar
Tema: , , , ,

Blu-ray
  • MPLC

700 kr + MVA. (Obs: dette er ny pris fra 2024).

Merk at det for MPLC-filmer ikke er mulig å ta inngangspenger. Kontingent er OK. Filmklubber har lov å annonsere med tittel så lenge det fremgår tydelig at visningen inngår i et filmklubbprogram. (Merk at MPLC-rettigheter gjelder for filmvisninger fra DVD og Blu-ray, ikke fra DCP.)

OBS: det er egne priser for utendørsvisninger, og for andre typer visninger som er åpne for alle, der dere ikke registrerer medlemmer. Veiledende pris: 2700 kr + mva. Her må Filmklubbforbundet søke MPLC før visningen, så ta kontakt i god tid.