The Royal Tenenbaums (2001)

Fra Wes Anderson, regissøren av «Rushmore», kommer THE ROYAL TENENBAUMS. En svart komedie med en imponerende samling dyktige skuespillere som bl.a. Gene Hackman, Anjelica Huston, Ben Stiller, Gwyneth Paltrow, Luke Wilson, Owen Wilson og Danny Glover. Wes Anderson har også skrevet manuset, riktignok i samarbeid med en av filmens skuespillere, Owen Wilson.

Royal Tenenbaum (Gene Hackman) og hans kone Etheline (Anjelica Huston) fikk tre barn, Chas (Ben Stiller), Richie (Luke Wilson) og Margot (Gwyneth Paltrow), en familie bestående av genier, men som så gikk hver sin vei. Chas begynte å kjøpe eiendommer tidlig i tenårene, og så ut til å ha en nesten unaturlig forståelse av internasjonal finans. Margot var skuespillforfatter, og mottok Braverman Grant-prisen på femtitusen dollar i niende klasse. Richie var juniormester i tennis, og vant U.S. Nationals tre år på rad. Men nesten alle minnene om de unge og brilliante Tenenbaumene ble etterhvert ødelagt av to tiår med ulykke, forræderi og forsømmelse, noe som hovedsaklig ble sett på som deres fars skyld. THE ROYAL TENENBAUMS forteller historien om en families plutselige og uventede gjenforening.

Med: Gene Hackman, Anjelica Huston, Ben Stiller, Gwyneth Paltrow, Luke Wilson,Owen Wilson, Danny Glover, Bill Murray, Seymour Cassel, Kumar Pallana, Alec Baldwin

• MPLC

700 kr + MVA. (Obs: dette er ny pris fra 2024).

Merk at det for MPLC-filmer ikke er mulig å ta inngangspenger. Kontingent er OK. Filmklubber har lov å annonsere med tittel så lenge det fremgår tydelig at visningen inngår i et filmklubbprogram. (Merk at MPLC-rettigheter gjelder for filmvisninger fra DVD og Blu-ray, ikke fra DCP.)

OBS: det er egne priser for utendørsvisninger, og for andre typer visninger som er åpne for alle, der dere ikke registrerer medlemmer. Veiledende pris: 2700 kr + mva. Her må Filmklubbforbundet søke MPLC før visningen, så ta kontakt i god tid.

DVD
  • MPLC

700 kr + MVA. (Obs: dette er ny pris fra 2024).