The Truman Show (1998)

Truman Burbank (Jim Carrey) bor og arbeider i et lite samfunn som han aldri forlater. Det han ikke vet er at dette samfunnet i virkeligheten er et stort studio hvor alle omkring han er skuespillere. Som spebarn ble Truman adoptert av et tv-selskap og har siden levd lykkelig uvitende om at han er stjerne i et 24 timers reality program: The Truman Show, som følges av mennesker verden over.

Showet er nå inne i sitt 30. år og Truman har lenge hatt en følelse av at noe ikke er som det skal. Han fikk ikke gifte seg med jenta han ønsket, og han har aldri fått forlate hjembyen. Og en dag skjer det noe som virkelig får Truman til å stusse.

Omtale: Cinemateket Kristiansand

Med: Jim Carrey, Laura Linney, Ed Harris, Natascha McElhorne, Noah Emmerich, Philip Glass

• MPLC

700 kr + MVA. (Obs: dette er ny pris fra 2024).

Merk at det for MPLC-filmer ikke er mulig å ta inngangspenger. Kontingent er OK. Filmklubber har lov å annonsere med tittel så lenge det fremgår tydelig at visningen inngår i et filmklubbprogram. (Merk at MPLC-rettigheter gjelder for filmvisninger fra DVD og Blu-ray, ikke fra DCP.)

OBS: det er egne priser for utendørsvisninger, og for andre typer visninger som er åpne for alle, der dere ikke registrerer medlemmer. Veiledende pris: 2700 kr + mva. Her må Filmklubbforbundet søke MPLC før visningen, så ta kontakt i god tid.