– Lyden av høygaffelen i den geléaktige kroppen gjorde et så sterkt inntrykk at jeg kan høre lyden ennå, selv etter mer enn femti år. Gunnar Iversen forteller om hvorfor han ville lage temanummer om sanselige filmopplevelser.
Alle våre sanser settes i bevegelse når vi ser en film. Men hva er det med film som gjør opplevelsen så sanselig? Med dette nummeret av Z ønsker vi å fokusere på nettopp dette aspektet ved filmopplevelsen, fra bruk av nærbilder til kostymer, filmmusikk og spesialeffekter som får deg til å riste i kinosetet.
Temaredaktør for det nyeste nummeret av Z filmtidsskrift om filmens sanser, Gunnar Iversen, forteller at et av hans første sanselige møter med filmen skjedde som tiåring
– En sommer da jeg var ti-elleve år eller noe slikt viste svensk fjernsyn en serie science fiction-filmer, og ettersom jeg vokste opp i Oslo kunne vi få inn svensk tv. Jeg fikk lov til å se filmene, selv om de gikk ganske sent på kvelden. Don Siegels Invasion of the Body Snatchers fra 1956 gjorde et uutslettelig inntrykk, forteller han.
– Ikke bare den skumle historien, men mange små sanselige øyeblikk. I en scene oppdager filmens hovedperson en geléaktig figur i kjelleren sin, et uferdig menneske som til forveksling ligner på ham selv. Det er slik de snikende fremmede tar mennesker og forvandler dem til ufølsomme «maskiner». Hovedpersonen griper tak i en høygaffel og angriper det menneskelignende vesenet i kjelleren. Lyden av høygaffelen i den geléaktige kroppen, en slags ubehagelig våt svupp-lyd, gjorde et så sterkt inntrykk at jeg kan høre lyden ennå, selv etter mer enn femti år.

Sanser i lyd, bilde og hele kinosetet
I dette nummeret har temaredaktør Iversen og ansvarlig redaktør Ingrid Rommetveit fått med blant annet forfatter Øyvind Vågnes til å skrive om Smultronstället, Maggie Hennefeld til å skrive om komedier, og Thor Joachim Haga om Vangelis sin musikk i Blade Runner.
Når det kommer til ferskere filmopplevelser som har gjort inntrykk på temaredaktør Iversen, trekker han frem Cannes-vinneren Anatomy of a Fall.
– Opplevelsen av de kalde snødekkede omgivelsene i Anatomy of a Fall får landskapet rundt rollefigurene til å skjelve i en gysning over hvor komplisert selve livet er. En annen fersk opplevelse som har gjort sanselig inntrykk er måten Knut Erik Jensen skaper en symfoni av lyder, bilder, minner og sansninger i Lengsel etter nåtid. Det er disse små grepene, eller det vi ikke tenker så mye på, som griper oss og setter alle våre sanser i bevegelse. Det er de små sansningene som gir fortellingene og karakterene liv, slik at vi kan bli grepet og rystet.
Kjøp bladet!
Bestill bladet på nett fra vårt utsalgssted Tekstallmenningen. Eller du kan kjøpe det over disk i Oslo, hos Tronsmo, Norli Litteraturhuset, Bislet bok og Frogner kino.
Innhold
- Øyvind Vågnes om Ingmar Bergmans Smultronstället
- Lars Ole Kristiansens om film som en sanseutvidende opplevelse
- Maggie Hennefeld om former for latter i møte med filmen
- Christina G. Petersen om kroppslige opplevelser med D-BOX og 4DX
- Vanja Ødegård om kostymene i Hitchcocks Vertigo
- Thor Joachim Haga om musikken i Blade Runner.