Egenimport av film har vært et varemerke for de større klubbene. Nå er filmene blitt dyrere og klubbene fattigere. Hvordan løser vi det problemet? Filmklubbere diskuterte løsninger og så god film i Bergen
Årets filmklubbseminar i Bergen hadde filmimport som hovedtema. 40 filmklubbfolk fra hele landet satt hverandre stevne i Bergen i helgen 23-25 april og det ble en nyttig seanse. Samarbeid om filmimport ble diskutert og konklusjonen var at klubber som ønsker å importere egne filmer til programmet melder dette til de andre klubbene via filmklubbforbundet eller forbundets websider og at NFK tar et koordinerende ansvar for importen. Enkeltklubbenes økonomiske risiko minimaliseres ved at NFK gir støtte til de enkelte importprosjektene etter søknad.
Det var ikke bare filmimport som stod i fokus under seminaret. Festivalstemningen ble holdt opp gjennom filmvisninger som strakte seg fra Wam & Vennerøds Drømmeslottet (1986) til japansk anime representert ved Hiroyuki Okiuras Jin Rôh (1998) og den vakre russiske Tilbake (2003) av Andrey Zvyagintsev.
Filmklubbenes medieprofiler var også et tema for seminaret. Jon Skjerdal fra Nattjazz i Bergen pekte på nødvendigheten av medieomtale og presenterte statistikk som viste en klar sammenheng mellom antall medieomtaler av Nattjazzen og besøket på Nattjazzens konserter. Han fremhevet bl.a. den personlige kontakten med pressefolk som viktig. Plei sosial omgang med journalistene, rådet han. Kulturredaktør Jan Nyberg fra Bergens tidende mente at filmklubbene kanskje heller burde pleie sitt kjernepublikum enn å forsøke å nå bredt ut gjennom mediene. Når filmklubbene henvender seg til pressen må de komme med stoff som har bred offentlig interesse. Aviser og TV henvender seg til et bredt publikum og en del stofftyper er for sære for disse mediene. Han avviste likevel ikke at filmklubbenes virksomhet har interesse for det brede publikummet, men klubbene må velge sine vinklinger nøye når de går ut med pressemeldinger og lignende.
En gjennomgang av egen bransje var det tredje temaet på årets bergensseminar. Medieforsker, forlagsredaktør og tidligere Z-redaktør Dag Grønnestad orienterte om filmimporten til Norge i et historisk perspektiv. Simon Kvame, styremedlem i filmklubbforbundet og filmsjef i UIP, tok for seg dagens filmbyråer fra A til U.
Honnør til Bergen filmklubb for et vel gjennomført arrangement.