En saksbehandler, en distributør og en filmskaper møter filmklubbene

Under Tromsø internasjonale filmfestival kom hele 23 filmklubber til byen for å se film, sosialisere og utveksle erfaringer.

Hvert år samles filmklubbene på filmfestivalen i Tromsø for filmklubbseminar, og for å se film sammen. Her kommer noen av høydepunktene fra årets samling. 

Artigfakta og søstera til Askepott

Filmklubbseminaret vårt på Driv startet med at Petter Røren i Lyngdal filmklubb fortalte litt om hvordan de jobber når de lager innledning til filmer. Han sa blant annet

  • Innledning til film er selve kjernen i en filmklubbvisning. Har du ikke innledning, er det ikke en filmklubb. 
  • Det er lurt å bytte på hvem i filmklubben som holder innledninger, for å få variasjon i alder, kjønn og innfallsvinkler
  • Ikke snakk for mye om det som skjer i filmen! 
  • Krydre gjerne innledningen med noen fun facts, eller hans forslag som norsk begrep: artigfakta. 
Øistein Refseth fra Mer film, med noen av filmene de har jobbet med de siste årene.

Øistein Refseth fra distributør og filmprodusent Mer film, fortalte om noen av filmene vi kan glede oss til fremover. 

  • Mirakelet i Gullspång, er en dokumentarfilm om to norske søstre som må begynne å nøste opp i familiehemmeligheter. Filmen har kinopremiere 2. februar. 
  • Kalak, filmatisering av Kim Leines roman, regissert av Isabella Eklöf. Foreløpig premieredato april 2024. 

Lenger frem i tid kan vi glede oss til:

  • Askepotts stesøster, spillefilmdebuten til Emilie Blichfeldt, som har utmerket seg med kortfilmer som How do you like my hair? 
  • Joachim Trier jobber med sin neste spillefilm. 
  • Itonje Søimer Guttormsen er også i gang med ny film.

Refseth la også til at han er spent på hvordan Letterboxd kan brukes i filmformidling fremover. Kanskje er det i større grad der filmanbefalinger og word of mouth vil foregå?

Kjenn din saksbehandler

David Moen er kulturplanlegger i seksjon for kultur, Tromsø kommune. Han fortalte om noen tips og triks for søknadsskriving som gjelder også andre steder enn i Tromsø: 

  • Kjenn din saksbehandler! For filmklubber er det lurt å ikke bare vite om hvilke støtteordninger kommunen har, men også hvem det er som sitter og avgjør om dere får penger. Som Moen innrømmer: Det er vanskeligere å si nei til noen som søker, om man har snakket med dem om hva de brenner for. Be dem om møte, og om råd. 
  • Vær konsis, kom til poenget, ha et tydelig budskap med søknaden, og fremhev: What’s in it for the kommune. 
  • Når det kommer til penger minner han om at kommunene liker ikke å fullfinansisere. Her er det lurt å fremheve at dere har flere støttegivere. Kanskje dere også har søkt Filmklubbforbundet om penger? 

Vi i Filmklubbforbundet snakket også litt om hvordan få støtte. Her er lynversjonen: 

  • Vi har en side om Hvordan søke støtte, der vi vil oppdatere fortløpende med aktuelle steder dere kan søke. Har du noen tips må du gjerne sende dem til oss! Vi vil særlig gjerne høre om steder dere har fått støtte fra. 
  • Skriv interessant! Byråkrater leser mange søknader. Tenk litt som en journalist, og kom med det viktigste først. Hva har dere lyst til å gjøre, og hvorfor er det akkurat dere som skal gjøre det? 
  • Be oss om å lese gjennom! Dere må gjerne spørre oss i Filmklubbforbundet om å lese søknader og komme med innspill. 
  • Og hvis dere søker støtte fra oss i Filmklubbforbundet, trenger dere ikke bruke like mye tid på søknaden – eller forklare hvorfor filmklubber er uvurderlige. Der holder det å si hva dere har lyst til å arrangere, sette opp utgifter og gjette på inntekter, og sende til oss. Vi i sekretariatet ser på søknader en gang i uka, så her får dere raskt svar. 
Mohamed Jabaly forteller filmklubbene om filmen sin.

Livet er vakkert

Vi var så heldige å få besøk av filmskaper Mohamed Jabaly, som hadde åpningsfilmen på Tromsø filmklubb: Life is Beautiful – Al Haya Helwa. I denne dokumentaren viser palestinske Jabaly frem hvordan det var å besøke filmfestivalen i Tromsø i 2014. Mens han var der, stengte grensene til Gaza, og han måtte bli værende i Norge. I filmen får vi se både hvordan det er å bekymre seg over situasjonen i hjemlandet, og hvordan det er å møte det norske byråkratiet for å forsøke å få papirene man trenger. 

Filmen distribueres av Straydogs, og kommer til å vises på flere festivaler fremover, blant annet på Human internasjonale dokumentarfilmfestival i Oslo i mars. Jabaly besøker gjerne filmklubber i forbindelse med visning av filmen. Dere kan søke oss om støtte til reise og honorar. Vi jobber med å få på plass en visningsavtale, og legger filmen i katalogen vår så snart det er klart. Ta kontakt med oss for en screener til filmen. 

Fra Filmklubbforbundet

  • Ønsker du å bli med i styret til Filmklubbforbundet? Valgkomiteen leter etter kandidater! Ta kontakt med leder i valgkomiteen Mona Sjøli (monasjoeli (at) gmail.com) for spørsmål eller om du vil melde din interesse for et verv. 
  • De mest viste filmene i filmklubbene i 2023 er som følger: 
  1. Close (2022) Lucas Dhont
  2. Den siste våren (2022) Franciska Eliassen
  3. Veien videre / Hit the road (2021) Panah Panahi
  4. Skolen ved verdens ende (Lunana: A Yak in theClassroom) (2019) Pawo C. Dorij
  5. Ingen bjørner (2022) Jahar Panahi
  6. Decision to leave (2023) Park Chan-wook
  7. Babettes gjestebud (1987) Gabriel Axel
  8. Titina (2022) Kajsa Næss
  9. Triangle of sadness (2022) Ruben Östlund
  10. Vanskapte land (2022) Hlynur Pálmason
  • Vi snakket også om medlemsregistreringssystemet vårt, og fikk spørsmål og tilbakemeldinger fra klubber som har begynt å ta det i bruk. Om din klubb lurer på noe, eller ser forbedringspotensial. Si fra til oss! 
  • Neste gang vi ses er på Filmklubbdagene Bergsem 15.–17. mars. Les mer og meld dere på her

Å drive filmklubb i andre land

Vi fikk også besøk av internasjonale filmklubbere. Ariadna Ulldemolins Abad fra Catalonia (Spania) og Katharina Anna Franck fra Cinemateket i Leipzig, Tyskland, fortalte litt om hvordan det er å drive filmklubb der de er. Deres filmklubber har sine egne visningssteder, og ligner mer uavhengige kinoer, med ansatte og statlig støtte. 

Abad og Franck var i Tromsø fordi de satt i FICC-juryen for Tromsø internasjonale filmfestival, sammen med Maria Amalie Rikardsen i Tromsø barnefilmklubb. 

FICC-juryen deler ut Don Quixote-prisen, og den gikk til Olfas Døtre (2023, Kaouther Ben Hania). Juryen kalte filmen en «overveldende følelsesmessig opplevelse, fortalt på en unik måte. Regissøren avdekker lag på lag av vold i en familie, og i samfunnet som helhet. Deltagerne i filmen imponerte oss med sitt mot og sin åpenhet i å fortelle sine historier. Det visuelle språket i filmen gjør dette til en eksepsjonell cinematisk opplevelse.»

FICC-juryen ga også hederlig omtale til  Riceboy Sleeps. (2022. Anthony Shim). Alle prisvinnerne på TIFF kan du se her

Tusen takk til alle som kom på filmklubbseminaret, og riktig godt filmklubbår til alle sammen!

Til sist, her er noen av filmfavorittene til filmklubbfolk fra festivalen: 

Miraklet i Gullspång
Carpet Cowboys
A ravaging wind
Nature of Love
Olfas Døtre
Je’vida
20 000 Species of Bees
Perfect Days
Kalak
All of us Strangers
Bastarden
Humanist Vampire (kan passe bra for ungdomsfilmklubber!)
Robot Dreams
The Teachers Lounge
Green Border
How to Have Sex
Riceboy Sleeps
The Monk and the Gun