Verden venter

Verden venter (2014)

Verden venter, hva betyr det? At verden venter noe av oss, for eksempel at vi tar stilling? Eller at den ligger foran oss som en bunke blanke ark vi kan fylle med det vi ønsker? Begge tolkninger er mulig i Mariken Halles Verden venter, en utforskende og fascinerende film som fikk norske filmkritikere til å juble da den ble lansert i 2014.

Filmens hjerte er restauranten på Kunstnernes Hus i Oslo, hvor tre svenske servitører har sommerjobb. De tre er også skuespillere, og sparer penger til å starte sitt eget teaterkompani. Som servitører må de takle krav fra en rekke forskjellige mennesker: Hit kommer et filmcrew på en anspent premierefest, en gruppe eldre menn fulle av gode råd til de kvinnelige gründerne, en babyshower, et utdrikningslag, en lenge fraværende pappa som dukker opp med stadig større presanger, og en eldre kvinne med videokamera – blant mye annet.

Verden venter er en ambisiøs film med mange fortellingstråder. Felles for menneskene vi møter er at de gjør ting de ikke nødvendigvis ønsker, og spiller roller de ikke vet hvorfor de spiller. Med et intrikat lydbilde og bilder fulle av detaljer klarer filmen å skildre den sterke uroen karakterene føler over å skulle finne seg til rette i verden. Fabelaktig musikk av Cicely Irvine og Susanne Sundfør gjør dette til en filmopplevelse helt utenom det vanlige! Foto av Clara Bodén.

«En ytterst fascinerende opplevelse, fundert på en emosjonell kompleksitet de færreste filmregissører tar mål av seg å mane frem». Filmkritiker Aksel Kielland

Mariken Halle (f. 1980) er en norsk filmskaper, utdannet ved Nordland kunst- og filmfagskole og Filmhögskolan i Göteborg. Hun debuterte med filmen Trygve – med skjegget i postkassa i 2005, og slo igjennom med kortfilmen No Sex, Just Understand, som vant Gullstolen for beste kortfilm i 2011 og ble nominert til Guldbagge for beste kortfilm i Sverige. Halle har laget tre spillefilmer.

Marikken Halle har sagt seg villig til å komme på besøk i forbindelse med en filmklubbvisning; ikke nøl med å ta kontakt med oss i NFK for booking og finansiering! Mer informasjon om rammene for regissørbesøk her.

Med: Nina Haber, Bianca Kronlöf, Elin Söderquist, Benjamin Molinér, Kyrre Haugen Sydness, Leif Edlund, Niklas Gundersen
Aldersgrense:

DCP, DVD