Dere trenger ikke å være i alle kanaler. Men vil du ta folket med storm er det videoinnhold som gjelder.
Vi er mange som har et komplisert forhold til sosiale medier, men som filmklubb er det vanskelig å komme utenom en eller flere kanaler for å vise folk hvem dere er og hva dere viser. Det betyr ikke at dere må være på Meta (Weird and wonderful cinema filmklubb har akkurat avsluttet alt på Meta, for eksempel, de satser i stedet på nyhetsbrev, nettside, Underskog og Pixelfed.)
Uansett hvilken kanal dere velger dere er det likevel noen tips og triks som gjelder. Her kan du lese rådene fra vår kommunikasjonsmedarbeider Cecilia Bruce.
Hvordan bryte gjennom lydmuren i sosiale medier?
- Lag og publisere innhold regelmessig. Fokusér på en kanal hvis det blir mye å lage innhold til flere.
- Lag innhold som er relevant og interessant for deres publikum spesifikt – for eksempel noe om klubben eller om filmen(e) dere viser.
- Videoer engasjerer ofte mer enn bilder, så dersom dere har mulighet, lag videoinnhold (film stemningen på visninger, snakk med medlemmer, intervju styret, snakk om filmer dere skal vise, osv.) Unngå veldig lange klipp. Og husk samtykke!
- En video bør ikke være lengre enn tre minutter – og helst enda kortere.
- Folk faller gjerne av i løpet av de ti første sekundene, så pass på å ha et spennende/morsomt hook som får folk til å bli.
- Husk stående format (også på bilder!) – de fleste er på sosiale medier på mobilen, og derfor bør innholdet tilpasses skjermens form, ikke omvendt.
- Ikke bruk for mye tekst – og gjør teksten så lettlest som mulig.
- Alt som sies i en video skal tekstes (enten på norsk eller engelsk) – inkluderende innhold er bra for alle.
- Du kommer langt med å filme med telefonen, og redigere videoen (på mobilen) med apper som for eksempel CapCut, Canva, InShot og Adobe Premiere Rush. Alle disse unntatt sistnevnte finnes det gratisversjoner av, og husk at dere kan få gratis full tilgang på Canva som frivillig organisasjon ved å søke her. (Det kan derimot være verdt å bruke litt penger på en av appene hvis man klipper mye og ønsker litt avanserte funksjoner (jeg foretrekker Adobe Premiere Rush og premium-versjonen av CapCut, men der har folk ulike preferanser.) Og vil man heller klippe på en pc/mac, er Adobe Premiere Pro et godt (men ikke gratis) alternativ.
- By på dere selv og ha det gøy!
Dette bør dere unngå
- Interne vitser, og annet som folk utenom styret ikke vil forstå.
- Lange klipp av folk som snakker uavbrutt.
- Dårlig lyd. Mye bråk i bakgrunnen, for høy lyd, roping inn i mikrofon, for lav lyd, osv. (Det koster ikke mange kronene for en liten mikrofon som kan kobles til telefonen via bluetooth. Da vil dere kjapt få langt bedre lyd om dere for eksempel vil gjøre korte klipp med filmklubbmedlemmene deres på visning, eller få styret til å fortelle litt mer om seg selv.)
Eksempler på videoinnhold å bli inspirert av:
- HUMAN Internasjonale dokumentarfilmfestival – Filmskaper forteller om filmen sin før visning.
- Denne videoen viser hvordan man kan promotere en filmvisning gjennom å snakke med en involvert i arrangementet/filmen, og å vise noen klipp fra den aktuelle filmen. Det trenger ikke å være regissøren av filmen, men kanskje man kan snakke med noen som kan noe om temaet/sjangeren, noen som elsker filmen, eller noen som har en annen form for tilknytning til filmen eller arrangementet dere inviterer til? Det handler mest om å gi et lite innblikk i hva slags film som skal vises, og å skape nysgjerrighet eller interesse for filmvisningen.
- Barnefilmfestivalen i Kristiansand – Høydepunkter fra festivalen
- Et godt eksempel på bruk av musikk, tempo og glade folk for å vise stemningen på et arrangement.
- HUMAN Internasjonale dokumentarfilmfestival – Tilbakeblikk på HUMAN-festivalen.
- Litt samme stil som videoen over, men med variasjon mellom musikk og prating, og med en annen stemning (mindre moro, mer alvor).
- TIFF Junior – Intervju med publikum
- Dette er et godt eksempel både på hvordan man kan intervjue publikum før/etter en visning, og på hvordan å engasjere barna i barnefilmklubbene. OBS: husk å spørre om samtykke fra foreldre/foresatte når barn er involvert!
- Tromsø Filmklubb – Oppsummering av filmklubbens semester
- Beviser at noen ganger er det enkle det beste! Videoen består av ett enkelt klipp, helt uten musikk, men med både humor, personlighet og deling av gode nyheter, pluss invitasjon til et sosialt arrangement – mange ting som engasjerer folk, altså!
- Caption (teksten under/ved siden av videoen) gir en kort oppsummering av det viktigste som blir sagt, men har fortsatt et lett og ledig språk i samme tone som videoen.
- Tromsø Filmklubb – Ukas program
- Her ser vi at promotering av filmvisninger kan gjøres svært enkelt og effektivt, men allikevel skape engasjement hvis man tør å by litt på seg selv: videoen har masse energi, humor og glimt i øyet – og en gjenkjennelig start som går igjen i alle videoene.
- Et innblikk i hva som foregår «behind the scenes» (på maskinrommet osv.) er også gøy!





