Hvem bestemmer egentlig hva som blir en kultfilmklassiker?
Syngende zombier og et medrivende actioneventyr fra Uganda der kommentarsporet er en del av opplevelsen: Årets filmseminar fra Norsk filmklubbforbund og Z filmtidsskrift handlet om kultfilm, og gikk av stabelen på Cinemateket i Oslo siste helga i oktober.
Øyet som ser
Professor Steve Rawle, fra York St. John University, fortalte om hva som skal til for at noe er en kultfilm. Gjør den noe overskridende med tanke på moral, eller det stilistiske? Leker den med intertekstualitet, eller med sjangerforventinger? Er det løse tråder som ikke blir nøstet opp, enten med vilje eller fordi det bare glapp underveis i filmproduksjonen? En kultfilm har ikke nødvendigvis alle de ulike punktene han var innom, men det må være mer enn en film som bare fremstår som dårlig. Kultstatusen henger høyere enn som så. Etter Rawles foredrag viste vi The Happiness of the Katakuris (Takashi Miike, 2001).

Iain Robert Smith, ved King’s College i London, snakket om kultfilm i et globalt perspektiv, og hvem er det egentlig som bestemmer hva som er en kultfilm? Smith mente det i stor grad var publikum som avgjorde det. Ser man på de mest populære kultfilmene, er det overvekt av hvite filmskaper-menn på lista, men som Smith var innom i sitt foredrag, er kultfilmlandskapet mye rikere enn som så. Etter foredraget viste vi Who Killed Captain Alex? (Isaac G.G. Nabwana, 2010) – med kommentarspor. Filmen ligger i sin helhet på youtube, men er nok ekstra gøy å se i stor sal med mange folk.

På den riktige måten
Dr. Becky Bartlett fra University of Edinburgh tok for seg filmer som er så dårlige at de blir bra. Også hun snakket om hvordan en film må være dårlig på riktig måte, om den skal oppnå kultstatus. Etter foredraget viste vi den sagnomsuste Plan 9 From Outer Space (Ed Wood, 1958), som har rykte på seg for å være den dårligste filmen noensinne. Som en av deltagerne meldte tilbake etterpå: «Filmene var akkurat så dårlig som forventet».
Dr. Kate Egan, ved Northumbria University tok for seg den britiske kultfilmtradisjonen, og snakket om noen av de mest markante britiske kultfilmene, som Performance (Donald Cammell, Nicolas Roeg, 1970), Monty Python and the Holy Grail (Terry Gilliam, Terry Jones, 1975) og The Man who Fell to Earth (Nicolas Roeg, 1976). Ikke minst snakket hun inngående om filmen vi viste til slutt: Withnail and I (Bruce Robinson, 1987).

Mer å lese
Vil du lese mer om seminaret vårt, har PRESSET en fin oppsummering og noen ytterligere tips fra foredragsholderne til filmer å se, og bøker å lese.
I tillegg anbefaler vi
- Badfilm: Incompetence, Intention and Failure av Becky Bartlett (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2021)
- Transnational Kaiju: Exploitation, Globalisation, and Cult Monster Movies av Steve Rawle (Edinburgh University Press, 2022)
- ‘The Film That’s Banned in Harrogate’: Monty Python’s Life of Brian (1979), Local Censorship, Comedy and Local Resistance, av Kate Egan. (2021, i Historical Journal of Film, Radio and Television).
- “So Foreign It’s Good: The Cultural Politics of Accented Cult Cinema,” Continuum 33:6 (Spesialutgave om «So Bad It’s Good cinema», redigert av James Macdowell og Richard McCulloch). (2019).
Fortsettelse følger i Z filmtidsskrift
Høstens filmseminar danner grunnlaget for et kommende nummer av Z filmtidsskrift. Her bygger vi videre på foredragene på seminaret, og ber andre skribenter bidra med nye innfallsvinkler på tematikken.
Om du vil lese mer om kultfilm, er det lurt å abonnere på Z nå, for abonnementsprisen stiger 1. januar 2026. Her ser du kommende temanummer:
- 1-2026 Konspiranoia: Et nummer om filmer om konspirasjoner og paranoia.
- 2-2026 Kultfilm
- 3-2026 Erotisk film
- 4-2026 Post-humanisme.
Abonner på Z hos Tekstallmenningen. Resten av 2025 koster det 450 kroner, eller 380 kroner om du er student eller medlem i en filmklubb. Da får du fire nummer i postkassen, og porto er inkludert.
Vise kultfilm i filmklubben?
Om du er med i en filmklubb, og har lyst til å sette kultfilmer på programmet, anbefaler vi å kikke i katalogen vår. Både under taggen Kultfilm, og rettighetshaveren American Genre Film Archive kan være et sted å starte. Har dere andre filmønsker, er det bare å spørre oss i Filmklubbforbundet, så hjelper vi dere finne ut av rettigheter.
Filmklubbforbundet og Z filmtidsskrift takker så mye til alle dere som kom, og til Oslo kommune og Norsk filminstitutt for støtte til seminaret.







