Eventer & kurs

Eventer & kurs

Velkommen til NFK sin studieavdeling! Her kan du finne programmeringstips ut fra studiemateriellet og filmene vi i NFK kan tilby. Du kan også finne ferdigsnekrede kurs. Hva med å holde et kurs i filmanalyse i din filmklubb? Vi kan tilby lån av kursmanus og klipp-dvd-er, eller en erfaren kursholder til å holde kurset.

Vi tilbyr også foredragsholdere til miniseminarer om f.eks TV-serier eller filmmusikk, sjekk ut tilbudene våre!

På disse sidene kan du også finne informasjonen du trenger for å søke støtte til kurs i egne klubber.

 

Neste arrangement:

THE SOUND OF MOVIES

Filmseminar 2015 | Filmens hus i Oslo | 03-04. oktober 2015

Hør filmforskere og filmarbeidere snakke om musikk i film, og se filmene! Kombinasjonen av levende bilder og musikk er kanskje det mest forførende med filmmediet, og på høstens filmseminar setter vi filmmusikken i fokus.

Filmvisninger, foredrag og kåserier. Enkel lunsj begge dagene. Pris 500 kr (400 kr for filmklubb- og cinematekmedlemmer). Pris for en dag 350 kroner.

Bindende påmelding innen 25.september til atle@filmklubb.no

Fra innholdet:

Richard Dyer (professor i filmvitenskap ved King’s College, London): Om «Where is the music in a film» og «The Melos of Melodrama in American and Italian Cinema».

Peter Albrechtsen (lyddesigner og skribent): «Wes is More – musikkbruken i Wes Andersons filmer».

Thor Joachim Haga (filmkritiker): «John Williams’ ukjente sider»

Anahid Kassabian (University of Liverpool): «Music in independent web series vs. Hollywood»

Nanette Nielsen (Inst. for musikkvitenskap, UiO): «Film Music and Spectator Engagement»

Filmer: Amarcord (Federico Fellini, 1973) – intro til filmen ved Richard Dyer | The Royal Tenenbaums (Wes Anderson, 2001) – intro til filmen ved Peter Albrechtsen | There’s Always Tomorrow (Douglas Sirk, 1956) – intro til filmen ved Lars Ole Kristiansen |

Innlederne:

RICHARD DYER: professor emeritus, med spesialkompetanse på blant annet filmmusikk, queer theory, italiensk film. Og mye mer. Kjent for bøkene: Stars (1979), Heavenly Bodies (1986), Now You See It: Historical Studies on Lesbian and Gay Film (1990), The Matter of Images: Essays on Representation (1993), The Culture of Queers (2001) Pastiche (2007), Nino Rota: Music, Film and Feeling (2010), In the Space of a Song: The Uses of Song in Film. (2011)

ANAHID KASSABIAN: er en av filmvitenskaps ledende eksperter på lyd og musikk i levende bilder, og er blant annet kjent for boka Hearing Film: Tracking Identification in Contemporary Hollywood Film Music. Hun var også med på å starte tidsskriftet Music, Sound and the Moving Image, og er medredaktør i dette. De siste årene har hun forsket på allestedsværende musikk og musikk og ny teknologi.

PETER ALBRECHTSEN: er dansk lyddesigner og musikk supervisor, og har jobbet på en rekke danske og internasjonale dokumentar- og spillefilmer. Senest mikset han den norske De nærmeste og lagde lyddesignen på den danske Idealisten/The Idealist, som nettopp er sluppet på dvd og Blu-ray i Norge. Peter har også i en årrekke skrevet om musikk og film i en rekke magasiner.

THOR JOACHIM HAGA: er filmviter, filmkritiker og foredragsholder. Redaksjonsmedlem Montages. Programleder for filmmusikk-webcasten Celluloid Tunes, den eneste formidlingskanalen for filmmusikk i Norge.

NANETTE NIELSEN: er førsteamanuensis ved Institutt for musikkvitenskap ved UiO med musikk og filosofi som hovedområde, men har også filmmusikk som en av spesialitetene sine.

 

Praktisk informasjon

Sted: Tancred i Filmens hus, Dronningens gate 16

Helgen 3. – 4. oktober 2015 | Lørdag 10.00 – 19.00 og søndag kl. 10.00 – 18.00

Seminaret er åpent for alle. Bindende påmelding innen 25.september til NFK

e-post: atle@filmklubb.no. Filmklubbforbundet (NFK), Dronningens gt. 16, 0152 Oslo, telefon 22474683, web: www.filmklubb.no

Seminaravgiften betales til NFKs kontonummer 5001.05.95840,(etter påmelding og mottatt bekreftelse på denne) og merkes med «The Sound of Movies» samt deltagerens navn og fødselsdato. Påmeldingen er bindende.

Arr.: Filmklubbforbundet (NFK) i samarbeid med Z filmtidsskrift, Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og Norsk filmkritikerlag.

Seminaret er støttet av Film & Kino.