Filmseminar 2025
(Read about the filmseminar in English here.)
Dato: 25.-26. oktober
Sted: Cinemateket i Oslo.
Tema: Kultfilm
Kjøp billetter her. Pris: ordinær 750 kr / student/filmklubbmedlem 650 kr. Inkluderer fire filmer, fire foredrag (på engelsk) og vegetarlunsj både lørdag og søndag.
Årets filmseminar handler om kultfilm! Hvilke kultfilmer er verdt å se? Eller har det blitt for lett å kalle noe en kultfilm? Norsk filmklubbforbund og Z filmtidsskrift arrangerer filmseminar der vi inviterer internasjonale filmeksperter til å holde foredrag og vise film!
Program
Lørdag 25. oktober
10:00 Registrering og kaffe
10:30–11:30 Steve Rawle: «The Ultimate Super-Happy-Zombie-Romance-Murder-Mystery-Family-Comedy-Karaoke-Disaster-Movie-Part-Animated-Remake-All-Singing-All-Dancing-Musical-Spectacular-Extravaganza: The Happiness of the Katakuris as a model cult film»
11:30-12:00 Pause
12:00–14.00 FILM: The Happiness of the Katakuris (Takashi Miike, 2001) 1t 53min
14:00–14:45 Lunsj
14:45–15:45 Iain Robert Smith: «Global Cult Cinema Through a Decolonial Lens»
15:45–16:10 Pause
16:10–17:25 FILM: Who Killed Captain Alex? (Isaac G.G. Nabwana, 2010) 1t 11 min
Søndag 26. oktober
10:00 Registrering og kaffe
10:30–11:30 Becky Bartlett: «The Best of the Worst: Plan 9 and the Cult of the Bad Movie»
11:30–12:00 Pause
12:00–13:25 FILM: Plan 9 From Outer Space (Ed Wood, 1958) 1t og 19min
13:30–14:15 Lunsj
14:15–15:15 Kate Egan: «Holy Grails and Withnails: Certain Tendencies of British Cult Cinema»
15:15–15:45 Pause
15:45–17:35 FILM: Withnail and I (Bruce Robinson, 1987) 1t 47min
Forelesere

Professor Steve Rawle, School of the Arts, York St. John University. Han vil snakke om Takashi Miike som kultfilmregissør, med hovedvekt på hans The Happiness of the Katakuris (Takashi Miike, 2001). Vi viser filmen.

Dr. Becky Bartlett, foreleser i Film Exhibition and Curation ved University of Edinburgh. Hun vil snakke om «badfilm», film som er så dårlig at den er bra, og vi viser Plan 9 From Outer Space ( Ed Wood, 1958).

Iain Robert Smith, seniorforeleser i filmstudier ved King’s College i London. Han vil snakke om kultfilm i et globalt perspektiv med Who Killed Captain Alex? (Isaac Godfrey Geoffrey Nabwana, 2010) som eksempel.

Dr. Kate Egan er assistant professor ved Northumbria School of Design, Arts and Creative Industries ved Northumbria University. Hun vil snakke om britisk kultfilm og viser Withnail and I (Bruce Robinson, 1987).
Filmer

The Happiness of the Katakuris (Takashi Miike, 2001)
En særegen familie flytter på landet for å følge drømmen om å drive en fjellstue. Når gjestene plutselig lider uventede og usannsynlige skjebner, får familien sin fulle hyre med å dekke over sporene de etterlater. Grotesk stop-motion animasjon, surrealistiske musikalnumre og zombier gjør filmen til en herlig skrekkfilmkomedie. Aldersgrense: 15 år.

Who Killed Captain Alex? (Isaac Godfrey Geoffrey Nabwana, 2010)
Sivile opptøyer bryter ut etter drapet på den elskede ugandiske soldaten og Kung Fu eksperten kaptein Alex. Filmen er produsert i Wakaliwood, et ekstremt lavbudsjettstudio i Kampala, Uganda. Originalfilmen ble slettet fra regissørens pc for å gi plass til en ny film, så den eneste versjonen som eksisterer er med kommentarspor. Aldersgrense: 12 år.

Plan 9 From Outer Space (Ed Wood, 1958)
Romvesen er på jorda for å iverksette plan 9. Jordas døde skal vekkes til live for å angripe de levende. Filmen har status som verdens dårligste film, laget av den verste regissøren gjennom tidene. Den utilsiktede humoren, sammen med den tilsiktede samfunnskritikken, gjør den til et høyst severdig «badfilm»-eksemplar. Aldersgrense: 9 år.

Withnail and I (Bruce Robinson, 1987)
London, 1969: To arbeidsløse skuespillere, Withnail og «I» går i oppløsning i sin skitne London-leilighet, der oppvasken lever sitt eget liv. Et innfall får Withnail til å overtale den eksentriske onkelen Monty til å låne dem et hus han eier på landet. Tanken er at de kanskje får nytt pågangsmot i nye omgivelser, men ting blir ikke som de hadde planlagt. Withnail and I er en betydelig kultklassiker, med et hysterisk morsomt og sårt blikk, fylt av et fantastisk karaktergalleri og sitatvennlige replikkvekslinger. Aldersgrense: 15 år.
Endelig program kommer!
Gikk du glipp av forrige filmseminar? Seminaret danner utgangspunkt for et nummer av Z filmtidsskrift, så du kan handle i arkivet eller abonnere for å få lese mer om seminartemaene våre.
Om filmseminaret
Hver høst arrangerer Norsk filmklubbforbund og Z filmtidsskrift helgeseminar i Oslo. Der gir vi en introduksjon til et bestemt tema. Tidligere tema har vært blant annet: Afroamerikansk film, komedier/humor, apokalypse på film, sørkoreansk film, skrekkfilm og popmusikk og film. Les mer om tidligere tema her.
På disse seminarene viser vi film i en faglig kontekst, med foredrag tilknyttet de ulike filmene. Vi inviterer profilerte internasjonale forelesere og filmskapere, og setter av en helg til film og faglig påfyll. Målet er å gi innsikt i filmen som kunstnerisk uttrykk og dens rolle i samfunnet.
Helgen retter seg mot alle som er interessert i film, både deg som har sett mye og lite. Her er det ingen krav til forkunnskap, du trenger bare være nysgjerrig på å lære mer. Billetter til hele filmseminaret er ute nå. Enkeltbilletter til film+foredrag kommer tettere opptil seminaret.
Om reisestøtte til styremedlemmer i filmklubb
For deg som sitter i et filmklubbstyre. Maks. 2 personer per klubb, inntil 3000 kr per person. Beløpet dekker overnatting og rimelig reise, og forutsetter registrert oppmøte på seminaret begge dager.
Reisestøtten utbetales etterskuddsvis mot kvitteringer (kontakt: nfk (at) filmklubb.no), og dekker ikke billett til filmklubbhelga. Om du har lang reisevei og dyre billetter kan vi støtte litt mer: Send en epost til nfk (at) filmklubb.no der du sier hvor du reiser fra og hva det vil koste.
Vi har ikke et fast seminar-hotell, men både Comfort Hotel Xpress Central Station og Comfort Hotel Børsparken ligger i nærheten av Cinemateket og er av den rimelige sorten.
Filmseminaret arrangeres av Norsk filmklubbforbund, i samarbeid med Z filmtidsskrift og Norsk filmkritikerlag, og med støtte fra Norsk filminstitutt og Studieforbundet for Livslang læring.