fbpx
Den tyske nybølgen

Lær mer om den tyske nybølgen

Papas kino ist tot! Lag helaften i filmklubben med foredrag fra Jan Erik Holst om tysk nybølge, med filmvisning etterpå.

«Dette foredraget gikk rett hjem hos våre medlemmer. Vi viste Fassbinders Angsten eter sjelen, og Holst holdt et foredrag tilpasset filmvalget. Han snakket i tretti minutter før filmen, og femten minutter etterpå for å oppsummere det vi hadde sett. Som foredragsholder er Jan Erik Holst ypperlig i sin formidling. Han er svært kunnskapsrik, men avbalansert og uhøytidelig.”
– Arendal filmklubb

Usikker på det økonomiske? Redd for å gå i underskudd? Meld din interesse på nfk@filmklubb.no, så hjelper vi deg med booking og finansiering.

 

jan erik holst web i 210 px

Jan Erik Holst tilbyr foredrag om denne kraftfulle perioden i filmhistorien, en tid med kunstnerisk overskudd og ildfulle filmskapere.

Han kan tilpasse foredraget til den tyske nybølgefilmen dere ønsker å vise, og lengden kan dere også avtale med ham. Jan Erik er tidligere direktør for Norsk filminstitutt. Han har bakgrunn fra filmklubb og som filmprodusent. I 2014 mottok han Filmklubbprisen fra Norsk filmklubbforbund, for sin mangeårige innsats for filmkulturen. Holst har også nylig utgitt en bok om norsk-tysk filmsamarbeid.

Info om perioden og aktuelle filmer:

Den tyske nybølgen strekker seg fra sent 1960-tall til 1980-tallet, og ble drevet fremover av en ny gruppe opprørske filmskapere. Med små budsjetter og inspirert av fransk nybølge, kom det banebrytende filmer fra en ny generasjon. De sto i reaksjon til deres politiske og økonomiske samtid, og brøt med det de anså som inngrodde estetiske valg. Gjennom et filmspråk som er både melodramatisk og sosialrealistisk tok Rainer Werner Fassbinder, tysk films enfant terrible,  oppgjør med vest-tysk moraldekadens og nazi-tiden.

Med Aguirre – Jakten på El Dorado (1972) og Fitzcarraldo (1982) dykket Werner Herzog ned i menneskesjelens mørke og voldelige sider. Wim Wenders på sin side tok for seg amerikansk kultur og fremmedgjøring i en rekke road movies som Alice in the Cities (1974), Kings of the Road (Im Lauf der Zeit, 1976) og den gullpalme-vinnende Paris, Texas (1984). I tillegg var regissører som Margarethe von Trotta, Helma Sanders-Brahms og Volker Schlöndorff med på å endre den europeiske kunstfilmen.

Den tyske nybølgen kom som en reaksjon på den kunstneriske og økonomiske stagnasjonen i tysk film utover 50-tallet. 28. februar 1962 kom en gruppe unge filmskapere med Oberhausen-manifestet, hvor blant annet Alexander Kluge, Edgar Reitz og Peter Schamoni erklærte «Der alte Film ist tot. Wir glauben an den neuen»: Den gamle filmen er død, vi tror på den nye.

Filmer

Disse filmene er tilgjengelige gjennom katalogen vår, men ta kontakt med oss om dere ønsker å vise andre titler, så hjelper vi til med å finne ut av rettigheter og priser.

Angsten eter sjelen (1974) Rainer Werner Fassbinder (bluray). En kraftfull fortelling om en 60-årig renholder og en mye yngre marokkaner som gifter seg mot egen families ønske. Fassbinder spiller selv en birolle. Filmen gir et usentimentalt blikk på de kreftene som motarbeider forhold på tvers av kulturer.

Petra von Kants bitre tårer (1972) Rainer Werner Fassbinder (DCP og bluray). Mote og melodrama: Werner Rainer Fassbinders befestet seg som en av Europas mest spennende unge regissører med denne sakte-brennende kjærlighetstrekanten.

Aguirre – Jakten på El Dorado (1972) Werner Herzog (bluray og DVD). Det besatte mennesket på jakt etter El Dorado – en rolle for Klaus Kinski!

Fitzcarraldo (1982) Werner Herzog (bluray og dvd). Besatt av opera og med vilje til å overskride det muliges grenser – NOK en rolle for Klaus Kinski!

Paris, Texas (1984) Wim Wenders (bluray) Tilbys gratis i samarbeid med Goethe Instituttet. Lidenskapens ørkenvandrere – Wim Wenders sin gullpalmevinner er en vakker roadmovie som skildrer menneskelig fortvilelse med innsikt og ømhet.

Alice in the Cities (1974) Wim Wenders (DVD). En eksistensiell road-movie: En fotograf har fått i oppdrag å lage en fotoreportasje fra USA. Plutselig blir han overlatt ansvaret for en 10-årig jente og i en nærmest eventyrlig atmosfære skildres deres felles reise.

Gåten Kaspar Hauser (1974) Werner Herzog (DCP ved forespørsel). Werner Herzogs film om den gåtefulle mannen som har levd hele livet sitt innesperret i en mørk kjeller.

Katharina Blums tapte ære (1975) Volker Schlöndorff, Margarethe von Trotta (DCP ved forespørsel). Katharina Blum er en ung og beskjeden pike som en dag går hen og forelsker seg i en sjarmerende, ung mann. Det hun derimot ikke vet, er at hennes kjære utkårede er en ettersøkt og venstreradikal lovbryter.

Kings of the Road (1976) Wim Wenders. (DVD eller DCP ved forespørsel). En mentalt forlist barnespråkforsker og en kinomaskin-reperatør er på reise gjennom det tyske 70-talls landskapet.

Om Jan Erik Holst:

Holst er tidligere direktør for Norsk filminstitutt. Han har bakgrunn fra filmklubb og som filmprodusent. I 2014 mottok han Filmklubbprisen fra Norsk filmklubbforbund, for sin mangeårige innsats for filmkulturen. Holst arbeider med en bok om norsk-tysk filmsamarbeid.

Om foredraget i Arendal filmklubb:

«Dette foredraget gikk rett hjem hos våre medlemmer. Vi viste Fassbinders Angsten eter sjelen, og Holst holdt et foredrag tilpasset filmvalget. Han snakket i tretti minutter før filmen, og femten minutter etterpå for å oppsummere det vi hadde sett.

Etter min mening er dette en ideell måte å formidle filmkunnskap på: Holst snakket først om nytysk film generelt, om alle de mest kjente filmskaperne fra perioden som Fassbinder, Herzog, Wenders etc. Han snakket også om yngre filmskapere som har gått i deres spor. Så gikk han inn på filmen Angsten eter sjelen spesielt og satte den inn i sin kontekst. Etterpå kom han med betraktninger om hva vi hadde sett, og det ble en dialog mellom han og publikum.

Som foredragsholder er Jan Erik Holst ypperlig i sin formidling. Han er svært kunnskapsrik, men avbalansert og uhøytidelig.

Vi serverte kaffe, småkaker og hvitvin før og etter filmen mens vi minglet. Det ble en minnerik ettermiddag og vi kan varmt anbefale hans foredrag til alle filmklubber som måtte ønske hans besøk!»

Ellen, Arendal filmklubb