Filmleie, rettigheter og priser

Filmklubb handler om å vise film. Å velge de gode, utfordrende og tankevekkende filmene er styrets viktigste og mest spennende oppgave.

Hvordan fungerer det?

Uansett hvilken film dere ønsker å vise, må dere å betale for rettigheter. Filmklubbforbundet forhandler kollektive prisavtaler og hjelper dere å finne frem i rettighetsjungelen.

Du finner en del info på denne siden. For priser på film, se hver enkelt film i katalogen vår. For samlet oversikt over de ulike rettighetshaverne, kan du også se her. Denne oversikten er kun for styremedlemmer i filmklubber.

Pris

Prisen avhenger av format, hvem som eier rettighetene og størrelsen på filmklubben. Filmklubbforbundet har forhandlet frem gode prisavtaler for filmklubbene. For å se hva det koster å vise en film, finn den i katalogen vår, og se helt nederst. Om vi kjenner til rettighetshaveren, vil det så stå nederst. Klikk på navnet, så får du opp prisen. Som regel vil prisen for en filmklubbvisning ligge mellom noen hundrelapper til flere tusen kroner.

De aller fleste filmer kan vises, men rettigheter må avklares i forkant. Slik får dere også vite hva det vil koste å vise den.

Katalogen

Filmklubbforbundet har en egen filmkatalog. Her ligger titler hvor vi kan tilby rimelige rettigheter og enda viktigere: hvor vi kan låne ut filmkopien. Merk at dere kan vise egne filmkopier også, men dere må likevel avklare rettigheter i forkant.

Forbundet sørger for å fakturere filmklubben etter visning. Derfor trenger vi å vite hva dere vil vise, og når. Dette gjelder også om dere viser egne filmkopier.

Leie av film

Om du leier en film fra oss, sender vi ut filmen en stund før visning. Vi har et begrenset antall kopier, så send filmen tilbake så snart dere har vist den.

Returadressen vår er Norsk filmklubbforbund, Postboks 1490 Vika, 0116 Oslo.

OBS: Om dere må endre visningsdato må vi få beskjed, så det ikke skaper krøll for klubben som skal vise filmen etter dere.

Hvordan bestille film

Filmsjef Chloé Faulkner registrerer bestilinger. Send e-post til chloe (at) filmklubb.no med følgende info:

• Tittel, årstall og regissør for filmene dere ønsker å vise
  • Dato for når dere ønsker å vise dem
  • Hvilket format dere ønsker
  • Om dere ønsker å leie kopi av oss, der det er mulig (hvis filmen ligger i katalogen kan dere leie den av oss).

Finner du ikke filmen du har lyst til å vise i vår katalog? Spør oss, vi kan likevel finne rettighetshaveren og hva det vil koste

OBS: noen rettighetshavere tillater ikke at klubben tar inngangspenger for visningen. Dette gjelder for eksempel filmer lisensiert under Swedish film og MPLC. Vi har fremforhandlet at det likevel er greit å ta kontingent så lenge det er tydelig at filmen inngår i et filmklubbprogram.

Om format

Bluray og DCP (kinoformat) gir den beste visningskvaliteten. DVD kan passe for enklere visningssammenhenger. For 35 og 16mm-visninger, se her.

Priser og vilkår for analog film: 35mm og 16mm

Filmklubbforbundet har en hel del filmer på rull, både på 35mm og 16mm. For noen av disse tar vi en liten leiesum for kopien, så kommer rettighetene for filmen i tillegg. Eksterne lånere må alltid betale en leiesum for filmkopien, og ordne rettigheter selv. Les mer om film på rull her.

Om filmer på DCP

DCP står for Digital Cinema Package, og er et format kinoer kan vise. Noen av disse leveres som en fil, andre kommer på en harddisk. For bestilling, se på den enkelte filmen dere ønsker å vise. Her er også en liten oversikt. Tommelfingerregelene er at vi må ha beskjed, for fakturering går som oftest gjennom oss.

Arthaus-filmer på DCP bestilles direkte fra Arthaus. Kontakt: annemarte (at) arthaus.no. Husk å sette chloe (at) filmklubb.no i kopi, så vi vet om visningen. (Faktura for visningen kommer fra Filmklubbforbundet.)

Tour de Fourcefilmer på DCP bestilles direkte fra post (at) tourdeforce.no. Husk å sette chloe (at) filmklubb.no i kopi, så vi vet om visningen. (Faktura for visningen kommer fra Filmklubbforbundet.)

Filmer på DCP fra Another World Entertainment, Europafilm, Fidalgo, Mer Film, Kontxtfilm, Kudos Family, SF Studios og Storytelling Media, kan bestilles via Filmklubbforbundet.

Om å vise innhold fra HBO Max og Netflix

HBO Max vurderer slike forespørsler på enkeltbasis. De må som hovedregel godkjenne visningsstedet, og stå som medarrangører.

Netflix har noen få titler i året hvor de åpner for at filmen kan vises på kino i en avgrenset periode. Dette skjer gjennom en norsk distributør, og det er en del vilkår som må oppfylles.

For å vise innhold fra HBO Max eller Netflix, ta kontakt med Filmklubbforbundet, så gjør vi så godt vi kan for å hjelpe til å få på plass en avtale om visning (men det er ikke alltid det lar seg gjøre.)

Om utendørsvisninger

En utevisning vil ofte koste mer, og i noen tilfeller må disse lisensieres separat. For eksempel: For filmer på bluray hvor rettighetene ligger hos MPLC må det søkes spesielt i forkant, og det koster kr 2700,- eks mva for rettighetene. For å være på den sikre siden: presiser at dere ønsker å vise filmen utendørs når dere er i kontakt med oss, så kan vi rådføre dere videre.

Hvem har rettighetene?

Hvis dere ønsker å vise en film som ikke ligger i vår katalog, må dere finne ut hvem som har rettighetene. Det beste stedet å starte er å spørre Filmklubbforbundet. Vi har tilgang til databaser hvor vi kan finne ut det meste. Om rettighetene er hos noen vi ikke har noen avtaler med, vil veien videre være som følger:

Dere får navn/ kontaktinfo til rettighetshaveren, og må selv ta kontakt for å avtale en visning og hva det vil koste. Norske selskaper tar ofte fra ca 1000 kroner og oppover for en kinokopi eller DVD/Bluray.

Dersom filmen ikke har norsk distribusjon vil vi hjelpe dere å finne produsenten eller rettighetshaveren i utlandet. Også her vil dere få kontaktinfoen slik at dere kan avtale en visning. Vær oppmerksom på at utenlandske distributører ofte krever veldig mye i filmleie (2000 kroner og oppover).